Předběžná tržní konzultace jako cenný pomocník zadavatelů

QCM Administrace

Vypsání veřejné zakázky je proces, který vyžaduje důkladnou přípravu. V zadávací dokumentaci totiž není prostor na nepřesnosti. Zadavatel potřebuje co nejlépe stanovit záměr a své požadavky, a také mít opravdu dobře zmapovaný trh, aby předešel tomu, že plnění zakázky nebude odpovídat jeho potřebám. 

A i když to tak někdy vypadá, zadavatel nemusí být nutně superhrdina, který vše výše zmíněné dokáže. Proto je dobré využít předběžné tržní konzultace.

O co přesně se jedná?

Předběžná tržní konzultace umožní zadavateli komunikaci s dodavateli, případně odborníky, o věcech týkajících se veřejné zakázky, a to ještě ve fázi před zahájením zadávacího řízení. 


Co může zadavatel díky předběžné tržní konzultaci získat? 

  • Informace o trhu.
    Zadavatel zjistí, jaké jsou reakce trhu na jeho požadavky a záměr, a zda existují reálné možnosti plnění. Je možné se tak seznámit i s novými možnostmi a postupy. V neposlední řadě může zadavatel získat přehled i o cenové hladině nabízených řešení. 
  • Zpřesnění záměru.
    Předběžná tržní konzultace může zadavateli pomoci lépe nastavit a zpřesnit zadávací podmínky i technickou specifikaci. Tím se zvýší pravděpodobnost úspěšné veřejné zakázky. 
  • Odpovědné veřejné zadávání.
    Předběžná tržní konzultace může zadavateli pomoci zohlednit také sociální, environmentální (a další) dopady. Např. získat odpověď na otázku, zda zadávací podmínky nediskriminují určitou skupinu dodavatelů. 


Jak předběžná tržní konzultace probíhá? 

Podmínkou pro využití předběžné tržní konzultace je, aby postup nenarušil hospodářskou soutěž


Informace o předběžné tržní konzultaci by měla být včas uveřejněna, a to jedním z následujících způsobů: 

  • Věstník veřejných zakázek, 
  • profil zadavatele, 
  • internetové stránky zadavatele, 
  • tisková zpráva. 



Pozvánka k předběžné tržní konzultaci by měla být poslána s dostatečným časovým předstihem, a to nejlépe adresně prostřednictvím e-mailu či datové schránky


Zadavatel sdělí svůj předběžný záměr o zadání zakázky dodavatelům, případně odborníkům, kteří následně mohou reagovat, komentovat a navrhovat vhodná potenciální řešení. 

Zadavatel také může formulovat konkrétní otázky, na které potřebuje znát odpovědi. 


Komunikace mezi zadavatelem a dodavateli, případě odborníky, probíhá buď písemně, nebo ústně formou schůzky či konferenčním hovorem, a to za předpokladu, že je probíraný obsah řádně zaznamenán (např. zvukovými nahrávkami, zápisy apod.). 

               

Závěrečné doporučení

Pokud se tedy chystáte zadat veřejnou zakázku, využijte možnosti předběžné tržní konzultace

Získáte cenné informace, vyjasníte si zadávací podmínky a výrazně snížíte riziko problémů v průběhu řízení.


A pokud si nejste jistí, jak konzultaci správně vést, obraťte se na naše právní poradce z QCM Administrace – pomohou vám celý proces nastavit efektivně, transparentně a v souladu se zákonem. 

Chcete s námi zůstat v kontaktu? Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.