David Horký se podělil o své názory na veřejné zadávání pro časopis Veřejné zakázky

QCM

Čím vším se zabývá leader v elektronizaci veřejných zakázek společnost QCM s.r.o.?

Kdo tvoří její klientelu a jaké elektronické nástroje zadavatelé nejvíce využívají?


Na tyto a mnohé další otázky odpovídal jednatel společnosti QCM s.r.o., David Horký. 

V rozhovoru s Michalem Petříkem pro časopis Veřejné zakázky se podělil o své názory na Národní strategii veřejných zakázek, zlepšování efektivity veřejného zadávání a řešení specifických problémů jednotlivých skupin zadavatelů.


Přečtěte si krátkou ukázku na téma hodnotících kritérií ve veřejných zakázkách a přínosů a úskalí nové Národní strategie veřejných zakázek:


Davide, čím vším se dnes v QCM zabýváte? 

Veřejné zadávání je pro nás důležitá oblast, kterou pokrýváme primárně dvěma nástroji: Nástroj E-ZAK je komplexní systém, který pokrývá všechny aspekty elektronizace veřejného zadávání a je naší vlajkovou lodí. Každý zadavatel má svoji vlastní instanci systému, což umožňuje detailní přizpůsobení potřebám klientů. Jsme pak schopni pružně řešit nejen všechny možné integrace na interní systémy zadavatele, ale přizpůsobovat procesy konkrétním požadavkům dané organizace. E-ZAK se často využívá ke správě celého kmene příspěvkových nebo podřízených organizací – např. kraje mají ve svém E-ZAKu stovky svých organizací, což umožnuje nejen efektivní řízení zakázek vč. jejich kontroly, příp. aplikace centrálního zadávání, ale je to rovněž ekonomicky výhodné, neboť se jedná o jeden systém, který je cenově výhodnější než množství malých. Aktuálně E-ZAK využívá cca 3 000 zadavatelů od Úřadu vlády, přes některá ministerstva až po městské části nebo administrátory. Druhým je portál pro vhodné uveřejnění (www.pvu.cz), což je nejrozšířenější český nástroj pro elektronizaci zakázek. Ke konci dubna jej využívalo cca 13 000 zadavatelů. Tento nástroj je určen pro ty zadavatele, kteří hledají nejjednodušší cestu, jak splnit požadavky zákona o zadávání veřejných zakázek, příp. požadavky plynoucí z nějakého dotačního titulu. V základní verzi je zdarma, což umožnilo jeho masové využití. 

Tak před dvěma lety jsme zaznamenali první náznaky zájmu o téma efektivity veřejného zadávání. Veřejné zakázky nejsou postupně jen doménou právníků a specialistů na procesní postupy. Jsou primárně odpovědností politiků – a právě pro ně jsme připravili nástroj „Manažer veřejných zakázek“, který se zaměřuje na efektivitu zadávacího procesu, identifikuje možné problémy a nabízí možnosti ke zlepšení. Spolu s tímto nástrojem jsme zavedli Qindex, což je v ČR první index, který uživatele nestresuje, ale nabízí cestu k vyšší efektivitě zadávacího procesu. 


Jaké kvalitativní aspekty v hodnocení a kvalifikaci vidíš jako vhodné? 

Ve veřejných zakázkách je stále naprosto dominantní výhradně cenové hodnotící kritérium. Toto považujeme u informačních systémů za velmi problematické. Daleko více by měli zadavatelé hodnotit zkušenosti a realizované projekty. V dané souvislosti mě také překvapuje, proč se zadavatelé nepodívají na výkazy, které firmy musejí povinně vkládat do obchodního rejstříku a vyžadují různá „česná prohlášení“ o obratech. 


Národní strategie – které priority a čím konkrétně pokrýváte svými produkty? 

Jsem rád, že Národní strategie veřejných zakázek vznikla, a zároveň jsem rád, že všechny naše systémy, které s veřejnými zakázkami pracují, poskytují funkce, které jsou v souladu se strategií. Je to důkaz, že jsme nejen v minulosti zvolili správnou produktovou strategii, ale také i toho, že MMR začalo na některé problémy nahlížet z praktičtějšího pohledu. Speciálně naše platforma FEN v podstatě již nyní realizuje to, co MMR chce v budoucnu dělat s elektronizací/digitalizací zakázek. Již nyní máme jednotnou sdílenou databázi dodavatelů, umíme komunikovat s různými nástroji a nově také máme jednotné místo pro podávání nabídek. Toto všechno jsou cíle, kam chce MMR elektronizaci posunout během příštích let, takže doufám v nějakou formu plodné spolupráce. Co mně trochu ve strategii chybí, je spolupráce s dalšími subjekty z prostředí veřejného zadávání. Strategie je z mého pohledu trochu sobecká, neboť většinu úkolů si bere na svá bedra samotné MMR. To je sice hodně ambiciózní, je otázka, zdali je to efektivní. V ČR existuje nemalé množství školicích agentur, které jsou schopné pomoci s profesionalizací a rozšiřováním znalostí o veřejném zadávání. S rostoucím počtem dotovaných zadavatelů je stále klíčovější role administrátorů zakázek. Skoro 90 % zadavatelů v ČR spoléhá v elektronizaci zakázek na komerční subjekty – užší spolupráce s nimi by určitě pomohla k rychlejšímu zlepšování zadavatelského prostředí.


Celý článek najdete na www.zakazky.eu

       

Zaujal vás tento článek? Napište nám.

* Povinná pole